Inductiegeleiding: sturen niet nodig

We zijn nu enkele weken aan het werk in het nieuwe warehouse. Tussen de vele pallets en de al in- en uitgaande producten rijden splinternieuwe combitrucks en reachtrucks. Een mooie samenwerking met Toyota Material Handling uit Ede, al jaren onze leverancier.

Peter van der Velde, supply chain manager bij Ploeger Logistics, vertelt meer over de logistiek in het BREEAM Outstanding warehouse.
“In het oriëntatietraject voor de inrichting en logistiek in ons nieuwe warehouse waren efficiency en maximale flexibiliteit de belangrijkste criteria. Zowel als het gaat om ruimtegebruik als om de logistiek en de ICT. Zo kozen we voor een flexibele manier van stellingen bouwen, voor een nieuw WMS en voor diverse producten van Toyota.”

Wat zijn de oplossingen precies?
“Een gedeelte van het magazijn is uitgerust met reachtruck-stellingen. Een ander deel in het warehouse bedienen we met combitrucks voor compacte palletopslag. Die reachtrucks zijn perfect geschikt voor brede gangpaden, hebben een kantelcabine en een afzethoogte van 11 meter. Hoe je op die hoogte werkt? De trucks zijn voorzien van een hoogtekiezer, hoogte-indicator en laserpointer. Preciezer kan bijna niet. De combitrucks hebben knikbesturing, waarvoor krappe wisselgangpaden en daardoor meer palletplaatsen zijn gecreëerd.”

Hoe vinden die trucks de weg in het warehouse?
“Allereerst dankzij de gestructureerde werkwijze van onze warehousemedewerkers, zij zijn en blijven onmisbaar. Voor de geleiding van de combitrucks maken we ook gebruik van inductietechniek. Dit heeft als voordeel dat je in een hele smalle gang niet hoeft te sturen en veilig naar voren en naar achter kunt. Ook heb je altijd een schone dagelijkse operatie (doordat er geen railgeleiders zijn) en bovendien heb je geen schade aan inrij-trechters. We hebben het hele warehouse uitgerust met Toyota-magazijnnavigatie op basis van RFID-techniek. Daardoor stoppen de trucks ter hoogte van de juiste palletlocatie in het juiste gangpad. De komende tijd gaan we het gebruik daarvan implementeren, waardoor er een nog betere routing in het warehouse ontstaat.”



Speelt data ook nog een rol in deze innovatieve techniek?
“Jazeker, de trucks zijn voorzien van Toyota Fleetmanagement. Daardoor hebben wij real time inzicht in data. Dat betekent dat we continu kunnen monitoren of we efficiënt te werk gaan en waar nog slagen zijn te maken! In die fleetmanagement-oplossing zit ook smart access-toegangscontrole voor de gebruikers van de trucks. Alles is gericht op snel en effectief werken!”

Wat merken medewerkers van deze oplossing?
“Voor medewerkers is er absoluut winst: zij werken ergonomischer door de kantelcabine van de reachtruck. Daarnaast ervaren zij voordelen met de korte draaimogelijkheid met de combitruck en de aanwezige inductiegeleiding. Dat belooft wat voor de toekomst. Wij zijn er klaar voor!”

Overzicht