Ploeger Logistics heeft de afgelopen jaren aanzienlijke stappen gezet in de richting van duurzaamheid. Deze inspanningen hebben ons vorig jaar de tweede Lean and Green Star opgeleverd en nu zijn we dichtbij de derde ster. Digitalisering speelt een cruciale rol in het verwezenlijken van deze milieudoelstellingen. In dit artikel belichten we hoe de integratie van geavanceerde technologieën en data-analyse centraal staan bij Ploeger Logistics en hoe dit bijdraagt aan onze duurzame prestaties, met inzichten van onze Business Controller Jürgen. 

De tweede Lean and Green Star

In 2013 behaalden we de eerste Lean and Green Star. Om in aanmerking te komen voor de tweede ster, moesten we over een periode van drie jaar een CO2-reductie van 20% aantonen. Jürgen vertelt: “Hoewel we die 20% niet direct konden laten zien, konden we op basis van benchmarkgegevens wel aantonen dat onze CO2-uitstoot per laadmeter significant was gedaald. Dit was cruciaal voor het behalen van de tweede ster.”

Rol van digitalisering

Een van de sleutelstrategieën bij Ploeger Logistics is het gebruik van data-analyse en digitalisering om de duurzaamheidsprestaties te verbeteren. Jürgen legt uit: “We hebben nu een contract getekend met BigMile, een softwareplatform dat ons helpt om de CO2-uitstoot per zending te berekenen. Door alle ritten en brandstofdata in dit systeem te integreren, kunnen we nauwkeurig analyseren welke opdrachtgever en welke rit de meeste CO2-uitstoot veroorzaakt.”

Vooruitzichten voor de derde Lean and Green Star

Het behalen van de derde Lean and Green Star vereist een verdere reductie van 5% in CO2-uitstoot over een periode van twee jaar. Jürgen is optimistisch over hun vooruitgang: “De derde ster is dichtbij.. We zien aan de data dat onze efficiëntie is verbeterd door het type klanten en ritten die we nu bedienen.”

Verduurzaming van de operaties

Naast het gebruik van Big Mile, nemen we bij Ploeger Logistics ook andere maatregelen om de ecologische voetafdruk te verkleinen. “We zijn bezig met het beter benutten van de overproductie van zonne-energie van onze locaties. Bovendien willen we in de toekomst ons wagenpark verder  elektrificeren en stimuleren we medewerkers om duurzaam te reizen,” zegt Jürgen. Het implementeren van een breed dashboard waarin alle duurzaamheidsprestaties worden bijgehouden, is een van de doelen voor dit jaar. “Dit dashboard zal niet alleen intern worden gebruikt, maar ook om transparant te rapporteren aan klanten.”

“De tweede Lean and Green Star is een erkenning van onze inspanningen tot nu toe, en de ambitie voor een derde ster benadrukt onze toewijding aan duurzaamheid.” – Jürgen