Familiebedrijf Ploeger Logistics viert dit jaar haar 85-jarige bestaan. Een enorme mijlpaal die niet bereikt was als we ons niet tot in de haarvezels hadden verdiept in onze klanten én altijd vooruitkijken. Managing director Adwin Ploeger: ‘Wij zitten graag voorin het peloton. Daarom maken we nu al onze duurzame stappen voor de komende jaren concreet.’

Adwin Ploeger behoort tot de derde generatie en is al ruim twintig jaar werkzaam bij de organisatie die hij in 2007 overnam van zijn vader. ‘Wij zijn als middelgrote logistieke dienstverlener een echte Benelux-specialist. Ons hoofdkantoor staat in Harderwijk, evenals ons met vijf sterren BREEAM gecertificeerde en CO2-neutrale warehouse. Wij worden gewaardeerd om onze langetermijnrelaties, onze bereikbaarheid, de flexibiliteit en de betrouwbaarheid van onze dienstverlening. Het is heel simpel: als wij iets niet kunnen, dan zeggen wij het. En als wij iets beloven, dan doen we het. Het mooie van een middelgrote organisatie is dat wij de opdrachtgevers of de beslissers van de opdrachtgevers nog persoonlijk kennen. In mijn optiek houd je zo feeling met elkaar.’

bp en Dalhuisen

Die relatie heeft Ploeger feitelijk ook met leverancier bp. Adwin: ‘In 2016 besloten wij voor bp te kiezen omdat de relatie met onze vorige leverancier onder meer te onpersoonlijk en afstandelijk werd. bp-partner Dalhuisen is wat dat betreft een aanwinst. bp is qua omvang natuurlijk heel anders, maar door de combinatie bp-Dalhuisen houden we toch korte lijnen. Die combinatie spreekt ons erg aan, daarom hebben we in 2021 ons contract verlengd en zijn we sowieso tot 2026 aan elkaar verbonden. De benaderbaarheid en bereikbaarheid is goed, afspraken worden nagekomen en natuurlijk zijn de prijzen marktconform en competitief. Daar komt bij dat het netwerk van tankpunten ons goed bevalt en dat bp bereid was om te investeren in onze overstap. Zij maken de term ontzorging ook écht waar. Tot slot kwam er een stukje gevoel bij kijken, dat vind ik persoonlijk erg belangrijk. Kijk, je moet niet de illusie hebben dat er nooit iets misgaat. Maar als er iets is, dan is er snel contact en wordt het gelijk opgelost. Daar draait het uiteindelijk om.’

bp maakt de term ontzorging ook écht waar. En er kwam een stukje gevoel bij kijken, dat vind ik persoonlijk erg belangrijk – Adwin Ploeger

Elektrische trucks

Een belangrijk aspect waar bp Ploeger Logistics mee helpt, is de energietransitie. Een uitdagende en spannende overgang. Waar zet je je geld op in en wanneer precies? ‘Naast de loonkosten zijn de brandstofkosten immers onze tweede grootste kostenpost’, zegt Ploeger. ‘Alhoewel, spannend? Als Ploeger zijnde staan we voor een grote uitdaging, maar die gaan we met onze organisatie en de transportsector niet uit de weg. Hier pakken wij onze verantwoordelijkheid. Wij hebben een belangrijke rol als transportsector, maar tegelijkertijd is er geen klant die zegt dat hij graag meer wil betalen omdat je een duurzaam magazijn hebt. Wij hebben onze eerste vijf elektrische trucks besteld en die verwachten we binnenkort in gebruik te nemen voor twee van onze contractdistributie opdrachtgevers. Bedenk wel dat die elektrische trucks minimaal drie keer zoveel kosten ten opzichte van een reguliere dieseltruck. En tuurlijk, het is voor ons een nieuwe reis. Twee trucks zetten wij in voor Sligro Horeca Groothandel en drie voor Bakkerij Borgesius. Het zal een leerproces voor ons zijn, een mooie pilot. Het mooie is: deze auto’s staan bij de klant en worden daar ook geladen.’

Bedenk wel dat die elektrische trucks minimaal drie keer zoveel kosten ten opzichte van een reguliere dieseltruck – Adwin Ploeger

Duurzaamheidsagenda 2030

De aanschaf van de elektrische trucks is onderdeel van de transitiestrategie die Ploeger heeft opgesteld voor de komende jaren. Qua actieradius van de trucks maakt Adwin zich geen zorgen. De beloofde driehonderd kilometer moet voldoende zijn voor dit type vervoer. Waar Ploeger zich wél zorgen over maakt, is de laadinfrastructuur. ‘Tijdens de transitie gaat dit ons beslist in de wielen rijden. Wat als er te weinig stroomcapaciteit is? Moeten we dan stilzetten of gaan we werken met een eigen energiehubs en batterijpakketten? Als dat zo is, dan adviseren en voorzien bp en Dalhuisen ons hier in ieder geval in. Maar goed, nieuwe technieken gaan niet vliegen als ze duurder blijven. Dat gaat gewoon niet gebeuren. Alles hangt dan ook af van wet- en regelgeving en ─ niet onbelangrijk ─ de betrouwbaarheid van de overheid.’

Wij als sector gaan de energietransitie niet betalen, daar zijn de marges simpelweg te laag voor – Adwin Ploeger

Geloof in elektrisch

Ploeger zal vol gas geven om mee te gaan in de energietransitie, maar we passen het tempo wel aan bij wat past bij de organisatie. ‘HVO-brandstoffen komen ─ als overbrugging ─ zeker op onze duurzaamheidsagenda te staan. bp gaat vanaf oktober 2023 HVO aanbieden, dus dat sluit mooi aan op wat wij willen. Wij meten sowieso al onze uitstoot, dus we kunnen ook actief met reductie aan de slag. HVO100 biedt al een CO2-reductie tot negentig procent.’ Het geeft de ambitie van het bedrijf aan. Adwin: ‘We willen vooruitlopen op wetgeving en zitten graag voorin het peloton. Dit zit in ons DNA. Ik geloof sterk in elektrisch, maar tegelijkertijd ben ik benieuwd waar het heen gaat met waterstof. De tijd zal het moeten uitwijzen. Voor 2024 zetten wij in op elektrisch, waarbij we dan ook op zoek gaan naar een klantcase die deze transitie graag samen met ons wil maken. Het verdienmodel rekent zich nog niet om en dan is het wel een verzwaring van je exploitatie. Wij als sector gaan de energietransitie niet betalen. Dat kan ook niet, want daar zijn de rendementen en marges simpelweg te laag voor.’

Strategisch partner

Met strategisch partner bp in combinatie met Dalhuisen ziet Ploeger de toekomst in ieder geval met vertrouwen tegemoet. ‘Met hen hebben wij een gelijkwaardige relatie met veel wederzijds respect en vertrouwen. Wij hebben hen nodig en zij ons. Partners waar je op kunt bouwen, dat vind ik echt belangrijk.’