Heartland Food Products Group is een wereldleider in de sector van verpakte consumentengoederen (CPG) en produceert caloriearme zoetstoffen, koffie, koffiecreamers en vloeibare waterversterkers. Simpel gezegd, ze laten koffie, thee en water lekkerder smaken. Het is voor Heartland erg belangrijk om samen te werken met een partij die de servicegraad naar hun klanten ten goede komt. Logisch, maar niet vanzelfsprekend. 

Wanneer je op zoek gaat naar een nieuwe logistiek dienstverlener stel je toch voor jezelf bepaalde eisen. Zo is bijvoorbeeld continue communicatie een belangrijke vereiste vanuit Heartland. Waarom dat precies is? Supply Chain Manager René de Vries legt het uit:

“Voor mij als Supply Chain Manager is de zichtbaarheid van mijn producten in de hele keten ontzettend belangrijk. Wat komt er binnen, waar staat het, wat is de houdbaarheidsdatum, welke batchcode heeft het, etc. Ploeger kan mij ieder moment vertellen wat de status is van mijn product. Dat is een minimumvereiste voor ons wanneer we samen willen werken met een logistiek dienstverlener.” – René de Vries | Supply Chain Manager

Alles uit handen, behalve de controle

Naast de communicatie is de servicegraad naar de eindklant ook ontzettend belangrijk voor Heartland. De Vries: “Ploeger kan aantonen dat ze dit hele proces onder controle hebben. Dit gaat vanaf het moment van bestellen tot aan het moment van afleveren aan de klant. Wij hadden daar gelijk een goed gevoel bij, maar natuurlijk moet je altijd eventjes eerst aftasten of dat ook echt goed werkt. Na een korte periode bleek het al erg goed te gaan.”

Het is logisch dat er bij nieuwe samenwerkingen altijd even afgetast wordt of de verwachtingen ook overeenkomen met de dagelijkse praktijk. Zo kreeg Heartland tijdens de implementatie van de samenwerking een speciale hypercare behandeling. “We kregen veel hulp bij de overgang naar onze nieuwe samenwerking en konden snel schakelen wanneer dit nodig was. Er stond een maand lang een heel projectteam voor ons klaar.” – aldus De Vries.

Transparantie

Niet alleen tijdens de implementatie, maar tijdens de gehele samenwerking staat transparantie en goede communicatie centraal. De Vries: ”Er is veel duidelijkheid door het online webportal. Als ik bepaalde informatie nodig heb, staat dit gelijk paraat. Dat geeft mij het gevoel, ook al zijn we een kleine klant van Ploeger, om belangrijk te zijn en onderdeel te zijn van het totaalpakket.”

Certificering en kwaliteit

Voor onze opdrachtgevers is het uiteraard erg belangrijk dat we zorgvuldig omgaan met hun voorraad in ons warehouse en beschikken over de juiste certificeringen. De Vries vertelt waarom het voor Heartland zo belangrijk is: “Voor ons is een BRC- en/of IFS-certificering omtrent voedselveiligheid erg belangrijk. Ook bepaalde kwaliteitscertificaten zijn voor ons vereisten. Eigenlijk is het in de voedingsmiddelenindustrie van belang dat je heel accuraat te werk gaat, met name op niveau van batchcodes en THT-datums. Dat is voor ons een maker of een kraker of we het product kunnen uitsturen naar een klant. Bij Ploeger merk ik dat dit gewoon de standaard is en daardoor is er een ideale match.”