BrandFactory’12 staat bekend om haar uitgebreide assortiment van consumentengoederen en bedient zowel B2B- als B2C-klanten. Het bedrijf levert goederen onder eigen label en levert deze rechtstreeks aan de consument. Eén van hun belangrijkste merken is MOA, die gespecialiseerd is in elektrische huishoudelijke producten. MOA is voornamelijk actief op online platforms, zoals Bol.com, Amazon en Kaufland. Ze streven ernaar om hun klanten de beste service te bieden en ervoor te zorgen dat hun producten snel en efficiënt worden geleverd. Om deze redenen was het essentieel om een betrouwbare en professionele logistieke partner te vinden.

De weg naar Ploeger Logistics

Met de groei van BrandFactory kwamen logistieke uitdagingen om de hoek kijken. Dit leidde tot de zoektocht naar een nieuwe logistieke partner en uiteindelijk tot de samenwerking met Ploeger Logistics. Het was een bijzondere en spannende stap voor beide partijen, omdat Ploeger zich voor het eerst op het gebied van B2C-activiteiten ging begeven. Jeroen, verantwoordelijk voor de verkoop, vertelt: ‘’Wij bedienen ook B2B, maar we moeten ook een warehouse hebben die ons kan ontzorgen in het B2C-traject. En het was lastig om een partner te vinden die dit allebei kan verzorgen, want de meeste zijn gespecialiseerd in één.’’

Aanvankelijk had BrandFactory hun twijfels, aangezien Ploeger op hun website alleen spreekt over B2B-diensten. Jeroen: ‘’Ploeger deed dit ook niet, maar ze wilden dit samen met ons opzetten, dus wij zijn hun eerste B2C-klant.’’ Na een kennismakingsgesprek en een bezoek aan het nieuwe warehouse van Ploeger, werden ze aangenaam verrast door de professionaliteit en de mogelijkheden die Ploeger bood.

Een sterke basis voor de samenwerking

De totstandkoming van deze samenwerking is zorgvuldig voorbereid. Ploeger neemt voor het eerst een belangrijk deel van het B2C-traject op zich. Jeroen: ‘’Er zijn een aantal maanden overheen gegaan voordat we alles helder en strak hadden. Ploeger implementeert nieuwe opdrachtgevers middels een projectteam. Om de twee weken hadden we daarom overleg waarbij we met alle betrokkenen aan tafel zaten.’’ Er zijn diverse gesprekken gevoerd om de logistieke en systeemprocessen te optimaliseren en om ervoor te zorgen dat de overgang soepel zou verlopen. Robin, verantwoordelijk voor de inkoop, vult aan: ‘’Dat vonden wij wel echt verwonderlijk. We merkten direct dat het traject constructief werd opgepakt. We zaten met mensen van IT, customer support, warehouse en commercie aan tafel. Iedereen sloot aan en pakte zijn verantwoordelijkheid.’’ Vanuit BrandFactory namen Jeroen, Robin en Milan de verantwoordelijkheid op zich om dit in goede banen te leiden.

Hoe durf je dan écht de overstap te maken?

Jeroen: ‘’Als je een warehouse zo professioneel kan neerzetten en optuigen, dan hebben we ook het vertrouwen erin dat het B2C-gedeelte goed gaat komen. Het zien van het warehouse en de vele sessies hebben ons het vertrouwen gegeven om het te gaan doen.’’

Bij Ploeger vinden we het belangrijk om duurzame en eerlijke partnerships op te bouwen. Communicatie is daarom van cruciaal belang in de samenwerking tussen BrandFactory en Ploeger. Robin: ‘’Het implementatietraject heeft een paar maanden geduurd, omdat Ploeger eerlijk was over dingen die nog geoptimaliseerd moesten worden. Er moest veel ingeregeld worden om met ons als nieuwe B2C-klant te starten. Het was een transparant proces, vanuit beide kanten. Daardoor hadden wij heel veel vertrouwen in de samenwerking.’’

‘’De communicatie is helder en duidelijk. Ze maken waar wat ze zeggen.’’ – Robin van BrandFactory

De verhuizing van MOA

Tijdens de voorbereiding van de samenwerking is er veel gesproken over de verhuizing van de producten van het ene warehouse naar het andere. Dit om ervoor te zorgen dat deze zo soepel mogelijk verliep. Robin: ‘’En dan komt de verhuizing en dat ging allemaal heel smooth. Dat hebben ze echt heel professioneel gedaan.’’

Toekomstige verwachtingen

De samenwerking is begin 2023 van start gegaan. Jeroen: ‘’Als we kijken naar waar wij vandaan komen dan hebben we op het gebied van professionaliteit een inhaalslag gemaakt. Pakketjes worden op tijd aangeboden bij de transportpartner van Ploeger die uiteindelijk het transport naar de consument verzorgt. Het aanleveren van de B2B-orders gaat via Ploeger en verloopt vlekkeloos.’’

De samenwerking tussen BrandFactory en Ploeger Logistics is een partnerschap gebaseerd op vertrouwen, expertise en een gedeelde visie op succes. Terwijl MOA blijft innoveren in de wereld van huishoudelijke apparaten, staat Ploeger Logistics klaar om hen te ondersteunen op elk logistiek vlak.

‘’Het vertrouwen geeft een perfecte basis voor de rest van deze duurzame samenwerking.’’ – Robin van BrandFactory