Bij groupage transport kunnen er veel uitdagende situaties ontstaan. Bijvoorbeeld schade aan pallets of obstakels onderweg waardoor de chauffeur niet op tijd bij de klant aankomt. Als er wat gebeurt, dan is het van belang om snel te schakelen. Hoe ga je als chauffeur met soortgelijke situaties om? Herman Nieuwenhuis, chauffeur bij Ploeger Logistics, vertelt je er graag meer over. 

Werken in het belang van de klant, hoe ga je daar mee om?

Bij Ploeger Logistics doen we er alles aan om onze klanten volledig te ontzorgen als het gaat om transport. Als chauffeurs leveren we graag extra service zodat de klant zich zo min mogelijk met onnodige zaken rondom transport te maken hoeft te hebben. Betrokkenheid, resultaat en kwaliteit staan hierbij voorop. De chauffeurs spelen hierin een belangrijke rol. We zeggen daarom ook wel eens: van chauffeur tot ambassadeur.

De chauffeurs voelen zich als ambassadeur voor zowel Ploeger Logistics als voor de klanten waarvoor zij rijden. We zijn verantwoordelijk voor alles wat we vervoeren en gaan hier professioneel mee om. We zijn verantwoordelijk voor het afleveren van de goederen. Ik doe dit met passie. 

Ik rijd voor Ploeger, maar in het belang van de klant. Dit is meer dan van A naar B rijden.

Welke rol speel jij in de klanttevredenheid?

De klantreis is erg belangrijk. Klanten bij Ploeger weten wat er speelt en hebben invloed op de keuzes die Ploeger maakt. Oftewel: alles uit handen behalve de controle. Ze zijn betrokken bij de gehele klantreis, ook wanneer ik onderweg ben. Hoe wordt hierbij het bedrijfsbureau ingezet? Als er onderweg iets gebeurt, dan is het van belang om snel te schakelen. We gaan proactief te werk en handelen accuraat en snel wanneer er een uitdagende situatie plaatsvindt. Zodra we een issue herkennen communiceer ik via de boordcomputer in de auto met het bedrijfsbureau en de planning. Deze zorgen er vervolgens voor dat dit met klant wordt gecommuniceerd. 

Als ik in een belangrijke en uitdagende situatie terecht kom, dan is communiceren het allerbelangrijkste wat er is.

Hoe ga je om met uitdagende situaties?

Via de boordcomputer maak ik een melding wanneer er een uitdagende situatie voorkomt. Dit kan gaan over bijvoorbeeld een beschadigde pallet of een mislukte afleverpoging. Het bedrijfsbureau kan precies zien waar we zijn en wat we invoeren. Vervolgens pakt het bedrijfsbureau deze melding op en neemt contact op met de klant. Op deze manier wordt er snel geschakeld met de klant. Daarnaast geven we via de boordcomputer door wanneer een zending is geleverd. Via de portal kan de klant dit ook in de gaten houden. Er ontstaan korte lijntjes en Alles uit handen behalve de controle.

Over Herman: Herman is al 32 jaar trotste chauffeur bij Ploeger Logistics. Naast zijn werk als groupage chauffeur is hij regelmatig te vinden op de planning. Zo komen twee werelden samen voor het beste resultaat.